top of page
Zoeken

Buitenlandse stage, hoe begin je daar aan?

Na een geweldige Erasmus ervaring in Parijs het afgelopen jaar, is het nu de beurt aan een buitenlandse stage. En ik ga naar… Londen! Na heel wat mail-verkeer, opzoekwerk en nadenken is het nu bijna zo ver. Maar hoe begin je daar nu aan en welke zaken moet je zeker weten voor je aan dit avontuur begint? Kom het allemaal te weten in deze blogpost.



Een stage in de afstudeerrichting PR op Thomas More gebeurt normaal gezien in het tweede semester van het laatste jaar en moet minstens 15 weken duren. In het tweede semester van het tweede jaar kan je je opgeven om een buitenlandse stage te doen. Je dient een motivatie in en ook je voorkeursbestemmingen. Als dit wordt goedgekeurd, kan de zoektocht naar een stage echt beginnen. Persoonlijk had ik niet echt een voorkeursbestemming. Het ging mij meer om een goede stageplek dan om de locatie. Wat een goede stageplek voor mij inhoudt? Een mode-gerelateerde communicatie job! Mijn droomstage is, zoals vermeld in eerdere blogposts, om te werken bij een castingbureau.


Het echte werk

Zelf had ik het geluk om al een aantal keer in contact te zijn gekomen met casting directors door mijn werk als model. Ik heb meerdere casting directors aangesproken met de vraag of zij stageplekken aanbieden. Soms met positief antwoord maar ook vaak met een negatief antwoord. Tijdens de pandemie is het werk van een klein casting agency namelijk heel onzeker. Gelukkig ontmoette ik in juli het geweldige team van Aamo Casting, een casting agency dat zich heeft gevestigd in Londen. Toen ik hen de vraag stelde, waren ze meteen enthousiast. We gaven elkaars contactgegevens en enkele maanden later stuurde ik hen een berichtje. Zij waren niet het enige bureau dat ik had gecontacteerd, het is namelijk belangrijk om alle opties open te houden. Maar bij andere bureaus kreeg ik vaak een afwijzing of zelfs geen antwoord. Ik had mijn zinnen dus al snel gezet op een stage bij Aamo Casting wat nu ook werkelijkheid zal worden.


Brexit *eye roll*

Aamo Casting is dus gevestigd in Londen. Dit maakt de voorbereiding een pak lastiger door de Brexit. Ik heb nog geluk omdat dit het laatste jaar is dat het Verenigd-Koninkrijk samenwerkt met Erasmus en ik dus nog in aanmerking kwam voor een Erasmus beurs. Vanaf volgend jaar hebben zij waarschijnlijk een eigen beurssysteem. Door de Brexit heb je nu ook een visum nodig om stage te mogen doen in het VK. Dit is heel wat papierwerk maar hopelijk is het al het werk het waard. Als je vragen hebt, kan je altijd terecht bij de buitenlandse stagementor Steven Meel.


Mijn tips in een notendop:

  • Zorg voor relevante ervaring op je CV.

  • Oefen je professioneel Engels zodat je perfect kan meedraaien in een Engelstalig bedrijf.

  • Doe het gewoon! Zo’n buitenlandse ervaring kan je toch niet laten voorbij gaan.

  • Verblijf nodig in het Verenigd Koninkrijk? Kijk op spareroom.co.uk! Daar vind je heel wat aanbiedingen om te co-housen.

  • Just enjoy!

Dit was mijn blog over buitenlandse stage deel 1. Wie weet volgt er wel een deel 2 over enkele maanden...

Stay tuned!


6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page