top of page
Zoeken

Is influencer marketing here to stay?

Influencer marketing is de laatste jaren een echte trend, maar is het ook een blijver? Volgens Kathy Van Looy van Famous Relations is het dat zeker wel. In deze blogpost lees je haar visie en standpunten over influencer marketing die ze gaf tijdens een Expert Class PR op Thomas More. Verder geef ik ook graag mijn eigen mening en een lijst van mijn favoriete influencers.



Het begon allemaal ongeveer in 2011. Toen spendeerden de gemiddelde mens zo’n anderhalf uur per dag op sociale media. Nu, in 2022 is dit gestegen naar vier uur per dag. Dit komt omdat mensen steeds minder traditionele media gaan consumeren zoals TV en dus tijd hebben voor andere media. Doordat er meer tijd op sociale media werd gespendeerd, ontstond er een nieuwe manier van adverteren namelijk influencers. Er zijn volgens Kathy Van Looy twee soorten influencers. Enerzijds zijn er sociale media influencers. Zij zijn bekend geworden door hun aanwezigheid op sociale media. Hieronder vallen ook gamers en youtubers. Anderzijds zijn er celebrities. Dit zijn bekendheden die niet bekend zijn geworden door sociale media, maar er wel actief op zijn.


De 4 redenen waarom influencer marketing werkt!

Wat maakt nu dat influencer marketing werkt? Wel, er zijn vier redenen die ervoor zorgen dat merken influencers gebruiken en dat gebruikers hun content consumeren.


De eerste reden is dat influencer marketing gepersonaliseerd is. Gebruikers volgen mensen die overeenkomstige interesses hebben. De content die influencers delen is afgestemd op hun behoeften. Hierdoor voelt een post van een influencer niet aan als reclame maar eerder als normale content.

Ten tweede voelt influencer marketing ook intiem aan. Consumenten denken een soort band te voelen met bepaalde influencers. Dit zorgt voor een hoge engagement van de volgers en gaan zij de gemaakte content makkelijker leuk vinden. Om deze band te creëren moet er wel voldoende afwisseling zijn tussen authentieke posts en gesponsorde posts.

Vervolgens zegt Kathy Van Looy ook dat de content van influencers kwalitatiever is dan traditionele reclame. Een influencer kan bijvoorbeeld een review maken waarin hij of zij een mening geeft over een product en consumenten vertrouwen vaak die mening. Dit maakt dat influencer marketing kwalitatiever is dan een billboard dat je tegenkomt op straat.

Tot slot is influencer marketing vaak misleidend. “Het is een commerciële boodschap die verpakt is als iets authentiek” zegt Kathy van Looy. Hierdoor kan een consument soms niet onderscheiden of het nu gaat om een gesponseerde post of een authentieke post. Al moeten influencers tegenwoordig bijna altijd aangeven als een post gesponsord is.


Zelf ben ik zeker een grote voorstander van influencer marketing. Het is meermaals bewezen dat het werkt en ook Kathy Van Looy staat hier volledig achter. Persoonlijk vind ik het wel zeer belangrijk dat een influencer voldoende afwisseling toont tussen authentieke posts en gesponsorde posts. Als dit niet het geval is, zal een influencer voor mij niet overtuigend overkomen.


Mijn favorieten

Nu vragen jullie je misschien af welke influencers ik volg. Daarom lijst ik hier graag mijn twee favorieten even op. Zelf ben ik veel bezig met mode en dus zijn de meeste influencers die ik volg mode gerelateerd.


@lisakorver22 is een influencer uit Amsterdam die gevolgd word door 42 duizend mensen. Ze post heel veel authentieke posts over haar leven in Amsterdam, reizen en kleding. Ze werd voornamelijk bekend door TikTok, waarop ze 142 duizend volgers heeft. Opmerkelijk is dat zij op Instagram een heel hoge engagement rate heeft van zo’n 10,68%. Bij andere influencers met dat aantal volgers ligt het gemiddelde rond de 2,15%.


@josefinehj is een Deense influencer waarvan de Instagram zeer esthetisch mooi is. Al haar foto’s passen perfect bij elkaar en zorgen voor een mooi totaal pakket. Zo’n 1,1 miljoen andere volgers denken hier hetzelfde over. Uit haar foto’s haal ik soms zelf inspiratie voor mijn eigen Instagram profiel.


@josefinehj op Instagram


11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page